Nowe zasady dotyczące cookies
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.[zamknij]
Biuletyn Informacji Publicznej Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej w Rzeszowie
Jesteś tutaj :: eBIP :: Rejestr zmian :: Regulamin organizacyjny
Treść na poniższej stronie jest archiwalna, proszę kierować się na stroną główną Biuletynu Informacji Publicznej
Regulamin organizacyjny
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
KOMENDY MIEJSKIEJ PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ
W RZESZOWIE
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§1. Regulamin organizacyjny Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Rzeszowie, zwanej dalej „komendą miejską”, określa szczegółową organizację komendy miejskiej, w tym:
1) kierowanie pracą komendy miejskiej;
2) strukturę organizacyjną komendy miejskiej;
3) zadania wspólne i zakres działania poszczególnych komórek organizacyjnych;
4) wzory pieczęci i stempli;
5) liczbę i rodzaj stanowisk służbowych w komórkach organizacyjnych komendy miejskiej.
§2.1. Komenda miejska jest zakwalifikowana do II kategorii komend miejskich Państwowej Straży Pożarnej.
2. Terenem działania komendy miejskiej jest obszar miasta Rzeszowa i powiatu rzeszowskiego.
Siedzibą komendy miejskiej jest miasto Rzeszów.
§ 3. Użyte w regulaminie organizacyjnym skróty oznaczają:
1) KW PSP - komendę wojewódzką Państwowej Straży Pożarnej;
2) OSP - ochotniczą straż pożarną;
3) jrg - jednostkę ratowniczo-gaśniczą Państwowej Straży Pożarnej;
4) ksrg - krajowy system ratowniczo-gaśniczy.
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
KOMENDY MIEJSKIEJ PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ
W RZESZOWIE
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§1. Regulamin organizacyjny Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Rzeszowie, zwanej dalej „komendą miejską”, określa szczegółową organizację komendy miejskiej, w tym:
1) kierowanie pracą komendy miejskiej;
2) strukturę organizacyjną komendy miejskiej;
3) zadania wspólne i zakres działania poszczególnych komórek organizacyjnych;
4) wzory pieczęci i stempli;
5) liczbę i rodzaj stanowisk służbowych w komórkach organizacyjnych komendy miejskiej.
§2.1. Komenda miejska jest zakwalifikowana do II kategorii komend miejskich Państwowej Straży Pożarnej.
2. Terenem działania komendy miejskiej jest obszar miasta Rzeszowa i powiatu rzeszowskiego.
Siedzibą komendy miejskiej jest miasto Rzeszów.
§ 3. Użyte w regulaminie organizacyjnym skróty oznaczają:
1) KW PSP - komendę wojewódzką Państwowej Straży Pożarnej;
2) OSP - ochotniczą straż pożarną;
3) jrg - jednostkę ratowniczo-gaśniczą Państwowej Straży Pożarnej;
4) ksr-g - krajowy system ratowniczo-gaśniczy.
Rozdział 2
Kierowanie pracą komendy miejskiej
§4.1. Do podpisu i aprobaty Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej
w Rzeszowie, zwanego dalej „komendantem miejskim”, zastrzega się:
1) dokumentację dotyczącą zobowiązań majątkowych i finansowych, jako dysponenta środków budżetowych po parafowaniu głównego księgowego; projekty pism, decyzji
i innych rozstrzygnięć w sprawach dotyczących dochodów i wydatków budżetowych, inwentaryzacji oraz postępowań dotyczących szkód wyrządzonych w majątku jednostki,
są przedkładane komendantowi miejskiemu po uzyskaniu aprobaty głównego księgowego;
2) dokumentację kierowaną do KW PSP, Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej, centralnych organów państwa oraz wojewódzkiej administracji rządowej
i samorządowej, wojewódzkiej administracji zespolonej, samorządowych jednostek organizacyjnych powiatu, organów kontroli państwowej, prokuratury, sądów, kierownictw związków zawodowych i organizacji społecznych;
3) pisma kierowane do senatorów i posłów;
4) odpowiedzi na skargi i wnioski dotyczące działalności zastępców komendanta miejskiego, kierowników komórek organizacyjnych komendy miejskiej oraz jej pracowników;
5) zakresy czynności zastępców komendanta miejskiego oraz pracowników
i strażaków komendy miejskiej;
6) zarządzenia, decyzje, rozkazy, delegacje służbowe, plany pracy i kontroli oraz inne dokumenty koordynujące działania organów ochrony przeciwpożarowej na terenie miasta
i powiatu;
7) władcze akty administracyjne wydawane przez komendanta miejskiego, jako organu administracji publicznej.
Zastrzega się do podpisu i aprobaty zastępców komendanta miejskiego dokumentację z zakresu merytorycznego działania nadzorowanych komórek organizacyjnych, z wyjątkiem wymienionych w ust. 1, lub wobec których kierownicy komórek organizacyjnych uzyskali pisemne upoważnienie.
Komendant miejski lub upoważniony przez niego zastępca komendanta miejskiego przyjmuje interesantów w sprawach skarg, wniosków, zażaleń i odwołań raz w tygodniu.
Rozdział 3
Struktura organizacyjna komendy miejskiej
§5. W skład komendy miejskiej wchodzą następujące komórki organizacyjne, które przy znakowaniu spraw i akt posługują się symbolami:
1) Wydział Operacyjny - symbol – MR;
2) Wydział Kontrolno-Rozpoznawczy - symbol – MZ;
3) Wydział Organizacyjno-Kadrowy - symbol – MOK;
4) Wydział Kwatermistrzowsko-Techniczny - symbol – MT;
5) Sekcja Finansów - symbol – MF;
6) Jednostka Ratowniczo-Gaśnicza nr 1 - symbol - MJRG-1;
Jednostka Ratowniczo-Gaśnicza nr 2
w tym Posterunek w Dynowie - symbol - MJRG-2.
§6.1. Komendantowi miejskiemu podlega bezpośrednio Sekcja Finansów.
2. Zastępca komendanta miejskiego nadzoruje:
1) Wydział Operacyjny;
2) Wydział Kontrolno-Rozpoznawczy;
3) Jednostki Ratowniczo-Gaśnicze.
3. Zastępca komendanta miejskiego nadzoruje:
1) Wydział Kwatermistrzowsko-Techniczny;
2) Wydział Organizacyjno-Kadrowy.
§7.1. Wydział Operacyjny realizuje zadania w zakresie spraw:
1) operacyjnych;
2) informatyki;
3) łączności;
4) obronnych;
5) bezpieczeństwa i higieny pracy;
6) ochrony informacji niejawnych.
2. Wydział Kwatermistrzowsko-Techniczny realizuje zadania w zakresie spraw:
1) kwatermistrzowskich;
2) technicznych.
3. Wydział Organizacyjno-Kadrowy realizuje zadania w zakresie spraw:
1) organizacyjnych i archiwizacji;
2) kadrowych.
2. Jednostki Ratowniczo-Gaśnicze realizują zadania w zakresie spraw:
1) ratowniczych;
2) szkoleniowych.
Rozdział 4
Zadania wspólne i zakres działania poszczególnych
komórek organizacyjnych
§8.1. Komórki organizacyjne mają obowiązek współdziałania i współpracy między sobą, a także współpracują z jednostkami organizacyjnymi ochrony przeciwpożarowej oraz innymi jednostkami administracji publicznej i organizacjami wykonującymi zadania na rzecz ochrony przeciwpożarowej i ratownictwa, a także realizują inne zadania z zakresu ochrony ludności.
2. W realizacji zadań obejmujących czynności kilku komórek organizacyjnych ich prowadzenie należy do komórki organizacyjnej, której zakres zadań obejmuje najwięcej zadań lub właściwy przełożony służbowy wydał w tym zakresie stosowną dyspozycję.
3. Sprawy nieuregulowane niniejszym regulaminem lub spory kompetencyjne dotyczące zakresu i zadań komórek organizacyjnych komendy rozstrzyga komendant miejski.
4.Do wspólnych zadań wszystkich komórek organizacyjnych komendy miejskiej, przy uwzględnieniu ich zakresów merytorycznych, należy w szczególności:
1) planowanie i realizacja budżetu komendy miejskiej;
2) podejmowanie działań związanych z wdrażaniem postępu w dziedzinie ochrony przeciwpożarowej i ratownictwa;
3) sporządzanie programu działania oraz planu pracy komendy miejskiej, analiz, prognoz, ocen, informacji i sprawozdań z zakresu realizowanych zadań;
4) współdziałanie z ogniwami Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej, stowarzyszeniami, związkami zawodowymi działającymi w komendzie miejskiej oraz innymi organami i jednostkami organizacyjnymi;
5) współdziałanie z komórkami organizacyjnymi Urzędu Miasta Rzeszów i Starostwa oraz
z innymi służbami, inspekcjami i strażami, a także z podmiotami ksr-g;
6) współdziałanie z organami jednostek samorządu terytorialnego;
7) załatwianie skarg i wniosków oraz odwołań wnoszonych przez obywateli, instytucje
i organy władzy;
8) realizowanie zaleceń pokontrolnych;
9) realizowanie zadań z zakresu spraw obronnych i przestrzegania zasad ochrony tajemnicy prawem chronionej;
10) realizowanie zadań w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy;
11) opracowywanie materiałów do udostępniania jako informacja publiczna;
12) wykonywanie zadań wynikających z aktów normatywnych oraz prowadzenie podręcznych rejestrów tematycznych aktów prawnych z obowiązującego zakresu działania komórki organizacyjnej;
13) przestrzeganie instrukcji kancelaryjnej (ustalonych procedur obiegu dokumentów)
i realizowanie prac archiwalnych w zakresie przekazywania wytworzonych akt archiwalnych i dokumentów do archiwum oraz ich brakowania;
14) realizowanie zadań związanych z pełnieniem przez komendanta miejskiego funkcji
w miejskim i powiatowym zespole reagowania kryzysowego;
15) współudział w organizacji i realizacji szkoleń oraz doskonalenia zawodowego;
16) realizacja przedsięwzięć dotyczących organizacji ksr-g na obszarze powiatu i miasta.
§9. Do zadań Wydziału Operacyjnego należy w szczególności:
1) w zakresie spraw operacyjnych:
a) analizowanie stanu zabezpieczenia operacyjnego na obszarze powiatu (miasta) oraz przygotowywanie komendy miejskiej do organizacji działań ratowniczych, w tym
w czasie nadzwyczajnych zagrożeń, katastrof lub klęsk żywiołowych, a także nadzór nad prawidłowością prowadzenia akcji ratowniczych,
opracowywanie planów ratowniczych i ich bieżąca aktualizacja,
c) przyjmowanie zgłoszeń o wystąpieniu zdarzeń niebezpiecznych i dysponowanie niezbędnych sił i środków do ich likwidacji, ewentualnie przekierowywanie zgłoszeń do właściwych służb,
koordynacja działań ratowniczych lub kierowanie siłami i środkami zaangażowanymi
w działania ratownicze na obszarze powiatu(miasta),
e) przygotowywanie dokumentacji w sprawach dotyczących tworzenia, przekształcania lub likwidacji jednostek ochrony przeciwpożarowej i jednostek ratowniczo-gaśniczych,
f) analizowanie stanu wyposażenia jednostek ratowniczo-gaśniczych i innych jednostek ksr-g oraz przedstawianie wniosków w tym zakresie,
zapewnienie funkcjonowania stanowiska kierowania, ustalanie potrzeb w zakresie jego wyposażenia w sprzęt i urządzenia umożliwiające dysponowanie oraz kierowanie siłami i środkami ksr-g na obszarze działania oraz umożliwiające współpracę z Wojewódzkim Stanowiskiem Koordynacji Ratownictwa,
sporządzanie analiz i wniosków z działań ratowniczych prowadzonych przez jednostki ksr-g, prowadzenie ewidencji zaistniałych zdarzeń oraz wydawanie niezbędnych zaświadczeń,
i) przygotowywanie projektów umów zawieranych z jednostkami ochrony przeciwpożarowej, innymi służbami, inspekcjami, strażami, instytucjami oraz podmiotami, które dobrowolnie zgodziły się współpracować w akcjach ratowniczych,
j) nadzorowanie gotowości operacyjnej jrg oraz innych podmiotów ksr-g, analizowanie gotowości operacyjno-technicznej na podstawie raportów dobowych oraz prowadzonych kontroli, a także przedstawianie wniosków w tym zakresie,
przeprowadzanie inspekcji gotowości operacyjnej jrg oraz OSP na obszarze powiatu (miasta) pod względem przygotowania do działań ratowniczych,
l) przygotowywanie do działań w ramach odwodów operacyjnych, współdziałanie
w zakresie operacyjnego zabezpieczenia powiatów sąsiednich,
koordynowanie prac w zakresie funkcjonowania ksr-g,
prowadzenie ewidencji jednostek wchodzących w skład ksr-g na obszarze działania,
bieżące informowanie rzecznika prasowego komendanta miejskiego o szczególnych zdarzeniach, odnotowywanych w powiecie (mieście) i postępie akcji ratowniczych;
2) w zakresie spraw informatyki:
a) analizowanie i planowanie potrzeb sprzętowych oraz wdrażanie i nadzorowanie sieci informatycznej funkcjonującej w komórkach organizacyjnych komendy miejskiej,
zapewnienie niezawodnego działania sieci informatycznej funkcjonującej
w komórkach organizacyjnych komendy miejskiej,
c) nadzór oraz analizowanie i wdrażanie komputerowych systemów wspomagania dysponowania i koordynowania działaniami ratowniczymi, a także innych systemów przewidzianych do bieżącej analizy gotowości operacyjnej podmiotów ksr-g oraz wykorzystywanych w działalności komendy miejskiej,
współdziałanie z właściwymi organami, instytucjami i innymi jednostkami
w zakresie rozwoju technik informatycznych,
e) planowanie i wdrażanie w jednostkach ksr-g nowoczesnych technik informatycznych,
f) sporządzanie informacji i analiz z zakresu informatyki,
wdrażanie zunifikowanych systemów teleinformatycznych,
systematyczne archiwizowanie danych elektronicznych przechowywanych
w urządzeniach otoczenia sieciowego sieci informatycznej komendy miejskiej,
i) realizacja zadań administratora sieci i środowisk programowych,
j) administrowanie i nadzór nad elektronicznym przetwarzaniem informacji niejawnych,
utrzymywanie w sprawności istniejących w komendzie miejskiej systemów teleinformatycznych,
l) nadzór nad stroną internetową komendy miejskiej, kontami pocztowymi i pocztą elektroniczną;
3) w zakresie spraw łączności:
a) planowanie systemów łączności dyspozytorskiej, dowodzenia i współdziałania,
a także systemów alarmowania na obszarze działania komendy miejskiej oraz obsługa urządzeń monitoringu pożarowego i alarmowania,
nadzór oraz analizowanie potrzeb technicznych i sprzętowych oraz wdrażanie systemów łączności dla potrzeb komendy miejskiej, a także do bieżącej analizy gotowości operacyjnej podmiotów ksr-g oraz ich alarmowania i dysponowania w obszary chronione,
c) zapewnienie ciągłego funkcjonowania instalacji telefonicznej i łączności bezprzewodowej funkcjonującej w komórkach organizacyjnych komendy miejskiej,
współdziałanie z właściwymi organami, instytucjami i innymi jednostkami
w zakresie rozwoju technik łączności na potrzeby rozwoju ratownictwa i innych zadań
z zakresu ochrony ludności,
e) analizowanie stanu zabezpieczenia w środki łączności jednostek organizacyjnych straży pożarnych na obszarze działania komendy miejskiej,
f) koordynowanie prac z zakresu organizacji, funkcjonowania i nadzoru łączności jednostek krs-g na obszarze działania komendy miejskiej,
planowanie i wdrażanie w jednostkach ksr-g na obszarze działania komendy miejskiej nowoczesnych technik łączności,
sporządzanie informacji i analiz z zakresu organizacji łączności;
4) w zakresie spraw obronnych:
a) prowadzenie spraw w zakresie organizowania, koordynowania i nadzorowania nad przygotowaniami obronnymi w komendzie miejskiej,
koordynowanie realizacji zadań obronnych;
5) w zakresie spraw bezpieczeństwa i higieny pracy:
a) prowadzenie kontroli warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,
sporządzanie i przedstawianie komendantowi miejskiemu, co najmniej raz w roku, okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy zawierających propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia pracowników oraz poprawę warunków pracy,
c) prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby, a także przechowywanie wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy,
przedstawianie komendantowi miejskiemu wniosków dotyczących zachowania wymagań ergonomii na stanowiskach pracy oraz wyników z badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy,
e) ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz opracowywanie wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków oraz zachorowań na choroby zawodowe, a także kontrola realizacji tych wniosków,
f) współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi lub osobami, w szczególności
w zakresie organizowania i zapewnienia odpowiedniego poziomu szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zapewnienia właściwej adaptacji zawodowej nowo zatrudnionych pracowników,
uczestniczenie w pracach, powołanej przez komendanta miejskiego, komisji bezpieczeństwa i higieny pracy oraz w innych zakładowych komisjach zajmujących się problematyką bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym zapobieganiem chorobom zawodowym i wypadkom przy pracy;
5) w zakresie ochrony informacji niejawnych - realizacja zadań dla tzw. „pionu ochrony”, określonych w ustawie z dnia 22 stycznia 1999r. o ochronie informacji niejawnych
(t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 196, poz. 1631), a w szczególności:
a) pełnienie funkcji Pełnomocnika do spraw Ochrony Informacji Niejawnych, zwanego „Pełnomocnikiem Ochrony Informacji Niejawnych”,
prowadzenie kancelarii tajnej,
c) zapewnienie wymaganej ochrony informacji niejawnych wytwarzanych, przetwarzanych, przechowywanych i przesyłanych oraz systemów i sieci teleinformatycznych,
kontrolowanie stanu ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów
w tym zakresie,
e) opracowywanie i nadzorowanie realizacji planów w zakresie ochrony informacji niejawnych,
f) planowanie i prowadzenie szkoleń pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych.
§10. Do zadań Wydziału Kontrolno-Rozpoznawczego należy w szczególności:
1) rozpoznawanie zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń poprzez przeprowadzanie czynności kontrolno-rozpoznawczych;
2) współpraca z organami Policji, Prokuratury, Nadzoru Budowlanego, Inspekcji Pracy oraz organami administracji i innymi instytucjami w zakresie poprawy stanu zabezpieczenia przeciwpożarowego oraz likwidacji innych miejscowych zagrożeń;
3) inicjowanie i koordynowanie działań zmierzających do poprawy stanu ochrony przeciwpożarowej na terenie powiatu (miasta);
4) opracowywanie i aktualizacja katalogu i mapy zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń;
5) opracowywanie projektów decyzji i postanowień w zakresie poprawy stanu zabezpieczenia przeciwpożarowego oraz likwidacji innych miejscowych zagrożeń;
6) analizowanie przyczyn pożarów zaistniałych na terenie powiatu (miasta), w tym nieprawidłowości, które przyczyniły się do ich powstania oraz rozprzestrzeniania się;
7) opracowywanie opinii dotyczących bezpieczeństwa pożarowego budynków, innych obiektów budowlanych i terenów oraz imprez masowych;
8) organizowanie i prowadzenie działalności informacyjnej w zakresie upowszechniania
i przestrzegania przepisów przeciwpożarowych;
9) rozpoznawanie możliwości i warunków prowadzenia działań ratowniczych przez jednostki ochrony przeciwpożarowej;
10) przygotowywanie projektu stanowiska komendanta miejskiego w sprawie przekazywania do użytku obiektów budowlanych;
11) przeprowadzanie analiz i ocen stanu bezpieczeństwa w zakresie ochrony przeciwpożarowej w odniesieniu do poszczególnych rodzajów budynków, innych obiektów budowlanych oraz terenów;
12) wykonywanie zadań w stosunku do zakładów o zwiększonym i dużym ryzyku
w zakresie zapobiegania poważnym awariom przemysłowym w oparciu o ustawę prawo ochrony środowiska;
13) wdrażanie w działalności kontrolno-rozpoznawczej nowych wymagań zawartych
w znowelizowanych przepisach techniczno-budowlanych, o ochronie przeciwpożarowej oraz Polskich Normach dotyczących bezpieczeństwa pożarowego;
14) nadzorowanie przestrzegania przepisów przeciwpożarowych na terenie działania komendy miejskiej;
15) opracowywanie zestawień obejmujących wyniki kontroli przestrzegania przepisów przeciwpożarowych oraz kontroli działań zapobiegających poważnym awariom przemysłowym;
16) nadzór nad organizacją oraz uzgadnianie sposobów połączenia systemu monitoringu pożarowego z komendą miejską.
§11. Do zadań Wydziału Organizacyjno-Kadrowego należy w szczególności:
1) w zakresie spraw organizacyjnych i archiwizacji:
a) realizowanie zadań z zakresu planowania pracy komendy miejskiej,
organizowanie odpraw służbowych, narad i konferencji z udziałem komendanta miejskiego,
c) opracowywanie i ewidencjonowanie zarządzeń, decyzji, rozkazów, instrukcji
i wytycznych komendanta miejskiego,
prowadzenie archiwum komendy miejskiej i spraw związanych z archiwizacją dokumentów, tj. przyjmowania dokumentów do archiwum, udostępniania dokumentów
i brakowania dokumentów,
e) prowadzenie spraw obiegu dokumentów i instrukcji kancelaryjnej w komendzie miejskiej,
f) organizowanie współpracy z terenowymi organami administracji publicznej, innymi instytucjami i jednostkami ochrony przeciwpożarowej,
organizowanie i prowadzenie działalności informacyjno-promocyjnej komendy miejskiej przez rzecznika prasowego,
przygotowywanie zbiorczych analiz oraz wniosków z zakresu działania komendy miejskiej,
i) opracowywanie propozycji zmian struktur wewnątrz organizacyjnych komendy miejskiej oraz analizowanie stanu przyznanych etatów,
j) organizowanie systemu i koordynacji kontroli wewnętrznej komórek organizacyjnych komendy miejskiej, w tym jednostek ratowniczo-gaśniczych,
realizowanie zadań z zakresu skarg i wniosków, prowadzenie ewidencji skarg
i wniosków dla komendy miejskiej,
l) prowadzenie sekretariatu komendanta miejskiego;
2) w zakresie spraw kadrowych:
a) realizowanie założeń polityki kadrowo-płacowej komendanta miejskiego,
przygotowywanie zakresów czynności dla kierujących komórkami organizacyjnymi
w komendzie miejskiej, w tym dowódców jednostek ratowniczo-gaśniczych,
c) opracowywanie regulaminów, wytycznych i procedur dotyczących służby i pracy
w komendzie miejskiej,
ewidencjonowanie pieczęci i stempli w komendzie miejskiej,
e) prowadzenie spraw osobowych strażaków i pracowników cywilnych oraz emerytów
i rencistów komendy miejskiej,
f) sporządzanie i kompletowanie dokumentacji emerytalno-rentowej strażaków
i pracowników cywilnych komendy miejskiej,
realizowanie zadań z zakresu profilaktyki zdrowotnej strażaków i pracowników cywilnych komendy miejskiej,
analizowanie stanu i poziomu kwalifikacji strażaków i pracowników cywilnych oraz realizowanie zadań z zakresu wyszkolenia kwalifikacyjnego.
§12. Do zadań Wydziału Kwatermistrzowsko-Technicznego należy w szczególności:
1) w zakresie spraw kwatermistrzowskich:
a) administrowanie oraz zapewnienie właściwego stanu technicznego użytkowanych obiektów, pomieszczeń i lokali mieszkalnych pozostających w dyspozycji komendy miejskiej, a także planowanie i realizacja inwestycji i remontów w tym zakresie,
opracowywanie planu potrzeb w zakresie wydatków rzeczowych, w tym także wyposażenia strażaków w odzież ochronną, specjalną i wyposażenie osobiste,
c) prowadzenie obsługi mieszkaniowej, mundurowej i socjalnej strażaków, pracowników cywilnych i emerytów komendy miejskiej,
dokonywanie zakupów i dostaw sprzętu, paliwa, materiałów, urządzeń i usług niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania komendy miejskiej ze szczególnym uwzględnieniem procedur wynikających z ustawy prawo zamówień publicznych,
e) zabezpieczenie logistyczne działań ratowniczych, ćwiczeń i szkoleń prowadzonych przez podmioty ksr-g na terenie powiatu (miasta) oraz ich przygotowanie do działań
w ramach odwodów operacyjnych,
f) prowadzenie spraw z zakresu gospodarki magazynowej komendy miejskiej,
prowadzenie ewidencji ilościowo-wartościowej majątku,
i) sporządzanie planów zakupów i robót budowlano-instalacyjnych oraz ich realizacja
ze środków finansowych pozostających w dyspozycji komendy miejskiej,
j) prowadzenie postępowań wyjaśniających związanych ze szkodami w mieniu komendy miejskiej, zawinionych przez kierowników jej komórek organizacyjnych,
a także nadzór nad procedurami postępowań odszkodowawczych prowadzonych przez dowódców jrg i kierowników innych komórek organizacyjnych komendy miejskiej,
systematyczne analizowanie potrzeb w zakresie sprzętu pożarniczego
i ratowniczego, środków gaśniczych i neutralizatorów oraz ustalanie z Wydziałem Operacyjnym priorytetów w tym zakresie,
l) realizowanie prac dotyczących projektów związanych z pozyskiwaniem środków
z funduszy strukturalnych i celowych Unii Europejskiej oraz z innych źródeł;
2) w zakresie spraw technicznych:
a) inicjowanie i podejmowanie działań na rzecz utrzymania gotowości operacyjno-technicznej samochodów i sprzętu silnikowego,
prowadzenie spraw dotyczących ewidencji, rejestracji i przeglądów technicznych pojazdów, przyczep i sprzętu silnikowego, w tym agregatów prądotwórczych,
c) obsługa transportowa komórek organizacyjnych komendy miejskiej,
prowadzenie gospodarki częściami zamiennymi, olejami, smarami i innymi materiałami eksploatacyjnymi,
e) nadzorowanie i analizowanie prawidłowości prowadzenia przez komórki organizacyjne komendy miejskiej dokumentacji związanej z samochodami i sprzętem silnikowym,
a w szczególności rozliczania zużycia paliw, olejów, smarów i innych materiałów eksploatacyjnych,
f) organizowanie przeglądów, napraw i konserwacji samochodów, sprzętu silnikowego, ratowniczego oraz innych urządzeń i instalacji technicznych,
wypracowywanie wymogów parametrów technicznych dla nowo zakupywanych samochodów i sprzętu silnikowego.
§13. Do zadań Sekcji Finansów należy w szczególności:
1) sprawowanie nadzoru w imieniu komendanta miejskiego nad gospodarką finansową;
2) prowadzenie rachunkowości komendy miejskiej;
3) prowadzenie gospodarki finansowej zgodnie z obowiązującymi zasadami, polegającej zwłaszcza na:
a) wykonywaniu dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu, gospodarki środkami pozabudżetowymi i innymi będącymi w dyspozycji komendy miejskiej,
b) zapewnieniu pod względem finansowym prawidłowości umów zawieranych przez komendę miejską,
c) przestrzeganiu zasad rozliczeń pieniężnych i ochrony wartości pieniężnych,
zapewnieniu terminowego ściągania należności;
4) analizowanie wykorzystania środków przydzielonych z budżetu, środków pozabudżetowych i innych będących w dyspozycji komendy miejskiej;
5) prowadzenie wewnętrznej kontroli finansowej (kontroli w zakresie legalności dokumentów oraz operacji gospodarczych);
6) nadzór nad prawidłowością przebiegu i rozliczaniem inwentaryzacji majątku komendy miejskiej;
7) prowadzenie kasy dla środków budżetowych i pozabudżetowych.
§14. Zadania pomocy prawnej wynikające z ustawy z dnia 6 lipca 1982r. o radcach prawnych (t.j. Dz.U. z 2002 r. Nr 123, poz.1059 z późn. zm.) – tj. świadczenie pomocy prawnej komendzie miejskiej, a w szczególności udzielanie porad prawnych, sporządzanie opinii prawnych oraz występowanie przed sądami i urzędami - będą realizowane w drodze umowy cywilno-prawnej.
§15. Do zakresu działania Jednostek Ratowniczo-Gaśniczych należy w szczególności:
1) w zakresie spraw ratowniczych:
a) organizowanie i prowadzenie akcji ratowniczych w czasie walki
z pożarami oraz likwidacji miejscowych zagrożeń,
dokumentowanie toku pełnienia służby ze szczególnym uwzględnieniem sporządzania informacji z prowadzonych działań ratowniczych,
c) wykonywanie pomocniczych czynności w czasie klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń, gdy działaniami kierują inne służby,
wykonywanie podstawowych czynności ratowniczych w obszarze chronionym oraz
w ramach odwodów operacyjnych,
e) wykonywanie specjalistycznych czynności ratowniczych w obszarze chronionym oraz
w ramach odwodów operacyjnych realizowanych przez JRG Nr 1 w Rzeszowie
z zakresu ratownictwa wysokościowego i JRG Nr 2 w Rzeszowie z zakresu ratownictwa chemicznego,
f) przygotowywanie własnych sił i środków do wypełniania zadań ratowniczych
na przydzielonym obszarze chronionym,
współdziałanie z innymi służbami ratowniczymi na przydzielonym obszarze chronionym w zakresie doskonalenia likwidacji zdarzeń,
rozpoznawanie zagrożeń pożarowych i innych, poznawanie własnego terenu działania,
w tym organizacja i udział w ćwiczeniach na obiektach,
i) udział w aktualizacji:
- stanu gotowości operacyjnej,
- procedur ratowniczych,
- dokumentacji operacyjnej,
j) udział w przygotowywaniu analiz z działań ratowniczych;
2) w zakresie spraw szkoleniowych:
a) planowanie i organizowanie szkoleń na potrzeby komendy miejskiej i ksr-g
na obszarze powiatu (miasta),
organizowanie szkolenia i doskonalenia specjalistycznego (w tym także medycznego) członków ochotniczych straży pożarnych w zakresie ratownictwa,
c) inicjowanie przedsięwzięć w zakresie kultury fizycznej i sportu z udziałem podmiotów ksr-g na obszarze powiatu (miasta),
organizowanie obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego wymaganych stosownymi przepisami, prowadzenie okresowej oceny sprawności fizycznej strażaków oraz prowadzenie spraw z zakresu szkolenia i doskonalenia zawodowego strażaków
i pracowników cywilnych komendy miejskiej.
Rozdział 5
Wzory pieczęci i stempli
§16. Komenda miejska używa:
1) urzędowej pieczęci okrągłej o średnicy 36 mm zawierającej pośrodku wizerunek orła ustalony dla godła, a w otoku napis: „Komendant Miejski Państwowej Straży Pożarnej
w Rzeszowie”;
2) urzędowej pieczęci okrągłej o średnicy 36 mm zawierającej pośrodku wizerunek orła ustalony dla godła, a w otoku napis: „Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej
w Rzeszowie”;
3) urzędowej pieczęci okrągłej o średnicy 20 mm zawierającej pośrodku wizerunek orła ustalony dla godła, a w otoku napis: „Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej
w Rzeszowie”;
4) stempla nagłówkowego o treści:
/Godło/
KOMENDA MIEJSKA
PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ
w Rzeszowie, woj. podkarpackie;
5) innych stempli służbowych i pomocniczych.
Rozdział 6
Postanowienia końcowe
§17.1. Schemat struktury organizacyjnej komendy miejskiej określa rysunek nr 1.
Liczbę i rodzaj stanowisk docelowych w komórkach organizacyjnych komendy miejskiej określa tabela nr 1.