Nowe zasady dotyczące cookies W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.[zamknij]
Biuletyn Informacji Publicznej Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej w Rzeszowie
  
26-04-2025, Sobota, 01:01
Jesteś tutaj :: eBIP :: Rejestr zmian :: Regulamin organizacyjny
Strona główna Drukuj treść Poleć znajomemu Pomoc

Treść na poniższej stronie jest archiwalna, proszę kierować się na stroną główną Biuletynu Informacji Publicznej
Regulamin organizacyjny

REGULAMIN ORGANIZACYJNY
KOMENDY MIEJSKIEJ PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ
W RZESZOWIE
 
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
 

§1. Regulamin organizacyjny Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Rzeszowie, zwanej dalej „komendą miejską”, określa szczegółową organizację komendy miejskiej, w tym:

1)  kierowanie pracą komendy miejskiej;

2)  strukturę organizacyjną komendy miejskiej;

3)  zadania wspólne i zakres działania poszczególnych komórek organizacyjnych;

4)  wzory pieczęci i stempli;

5)  liczbę i rodzaj stanowisk służbowych w komórkach organizacyjnych komendy miejskiej.

 

§2.1. Komenda miejska jest zakwalifikowana do II kategorii komend miejskich Państwowej Straży Pożarnej.

2.    Terenem działania komendy miejskiej jest obszar miasta Rzeszowa i powiatu rzeszowskiego.

Siedzibą komendy miejskiej jest miasto Rzeszów.
 

§ 3. Użyte w regulaminie organizacyjnym skróty oznaczają:

1)  KW PSP - komendę wojewódzką Państwowej Straży Pożarnej;

2)  OSP - ochotniczą straż pożarną;

3)  jrg - jednostkę ratowniczo-gaśniczą Państwowej Straży Pożarnej;

4)  ksrg - krajowy system ratowniczo-gaśniczy.


REGULAMIN ORGANIZACYJNY
KOMENDY MIEJSKIEJ PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ
W RZESZOWIE
 
Rozdział 1
Postanowienia ogólne

 

§1. Regulamin organizacyjny Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Rzeszowie, zwanej dalej „komendą miejską”, określa szczegółową organizację komendy miejskiej, w tym:

1)  kierowanie pracą komendy miejskiej;

2)  strukturę organizacyjną komendy miejskiej;

3)  zadania wspólne i zakres działania poszczególnych komórek organizacyjnych;

4)  wzory pieczęci i stempli;

5)  liczbę i rodzaj stanowisk służbowych w komórkach organizacyjnych komendy miejskiej.

 

§2.1. Komenda miejska jest zakwalifikowana do II kategorii komend miejskich Państwowej Straży Pożarnej.

2.    Terenem działania komendy miejskiej jest obszar miasta Rzeszowa i powiatu rzeszowskiego.

Siedzibą komendy miejskiej jest miasto Rzeszów.
 

§ 3. Użyte w regulaminie organizacyjnym skróty oznaczają:

1)  KW PSP - komendę wojewódzką Państwowej Straży Pożarnej;

2)  OSP - ochotniczą straż pożarną;

3)  jrg - jednostkę ratowniczo-gaśniczą Państwowej Straży Pożarnej;

4)  ksr-g - krajowy system ratowniczo-gaśniczy.

 
Rozdział 2
Kierowanie pracą komendy miejskiej

 

§4.1. Do podpisu i aprobaty Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej
w Rzeszowie, zwanego dalej „komendantem miejskim”, zastrzega się:

1)   dokumentację dotyczącą zobowiązań majątkowych i finansowych, jako dysponenta środków budżetowych po parafowaniu głównego księgowego; projekty pism, decyzji
i innych rozstrzygnięć w sprawach dotyczących dochodów i wydatków budżetowych, inwentaryzacji oraz postępowań dotyczących szkód wyrządzonych w majątku jednostki,
są przedkładane komendantowi miejskiemu po uzyskaniu aprobaty głównego księgowego;

2)   dokumentację kierowaną do KW PSP, Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej, centralnych organów państwa oraz wojewódzkiej administracji rządowej
i samorządowej, wojewódzkiej administracji zespolonej, samorządowych jednostek organizacyjnych powiatu, organów kontroli państwowej, prokuratury, sądów, kierownictw związków zawodowych i organizacji społecznych;

3)   pisma kierowane do senatorów i posłów;

4)   odpowiedzi na skargi i wnioski dotyczące działalności zastępców komendanta miejskiego, kierowników komórek organizacyjnych komendy miejskiej oraz jej pracowników;

5)   zakresy czynności zastępców komendanta miejskiego oraz pracowników
i strażaków komendy miejskiej;

6)   zarządzenia, decyzje, rozkazy, delegacje służbowe, plany pracy i kontroli oraz inne dokumenty koordynujące działania organów ochrony przeciwpożarowej na terenie miasta
i powiatu;

7)   władcze akty administracyjne wydawane przez komendanta miejskiego, jako organu administracji publicznej.

Zastrzega się do podpisu i aprobaty zastępców komendanta miejskiego dokumentację z zakresu merytorycznego działania nadzorowanych komórek organizacyjnych, z wyjątkiem wymienionych w ust. 1, lub wobec których kierownicy komórek organizacyjnych uzyskali pisemne upoważnienie.

Komendant miejski lub upoważniony przez niego zastępca komendanta miejskiego przyjmuje interesantów w sprawach skarg, wniosków, zażaleń i odwołań raz w tygodniu.

 

Rozdział 3

Struktura organizacyjna komendy miejskiej

 

§5. W skład komendy miejskiej wchodzą następujące komórki organizacyjne, które przy znakowaniu spraw i akt posługują się symbolami:

1)        Wydział Operacyjny                                     - symbol – MR;

2)        Wydział Kontrolno-Rozpoznawczy             - symbol – MZ;

3)        Wydział Organizacyjno-Kadrowy               - symbol – MOK;

4)        Wydział Kwatermistrzowsko-Techniczny  - symbol – MT;

5)        Sekcja Finansów                                         - symbol – MF;

6)        Jednostka Ratowniczo-Gaśnicza nr 1       - symbol - MJRG-1;

       Jednostka Ratowniczo-Gaśnicza nr 2

w tym Posterunek w Dynowie                            - symbol - MJRG-2.

 

§6.1. Komendantowi miejskiemu podlega bezpośrednio Sekcja Finansów.

2. Zastępca komendanta miejskiego nadzoruje:

1)             Wydział Operacyjny;

2)             Wydział Kontrolno-Rozpoznawczy;

3)             Jednostki Ratowniczo-Gaśnicze.

3. Zastępca komendanta miejskiego nadzoruje:

1)             Wydział Kwatermistrzowsko-Techniczny;

2)             Wydział Organizacyjno-Kadrowy.

 

§7.1. Wydział Operacyjny realizuje zadania w zakresie spraw:

1)             operacyjnych;

2)             informatyki;

3)             łączności;

4)             obronnych;

5)             bezpieczeństwa i higieny pracy;

6)             ochrony informacji niejawnych.

2. Wydział Kwatermistrzowsko-Techniczny realizuje zadania w zakresie spraw:

1)        kwatermistrzowskich;

2)        technicznych.

3. Wydział Organizacyjno-Kadrowy realizuje zadania w zakresie spraw:

1)        organizacyjnych i archiwizacji;

2)        kadrowych.

2. Jednostki Ratowniczo-Gaśnicze realizują zadania w zakresie spraw:

1)             ratowniczych;

2)             szkoleniowych.

 

Rozdział 4

 

Zadania wspólne i zakres działania poszczególnych

komórek organizacyjnych

 

§8.1. Komórki organizacyjne mają obowiązek współdziałania i współpracy między sobą, a także współpracują z jednostkami organizacyjnymi ochrony przeciwpożarowej oraz innymi jednostkami administracji publicznej i organizacjami wykonującymi zadania na rzecz ochrony przeciwpożarowej i ratownictwa, a także realizują inne zadania z zakresu ochrony ludności.

2. W realizacji zadań obejmujących czynności kilku komórek organizacyjnych ich prowadzenie należy do komórki organizacyjnej, której zakres zadań obejmuje najwięcej zadań lub właściwy przełożony służbowy wydał w tym zakresie stosowną dyspozycję.

3. Sprawy nieuregulowane niniejszym regulaminem lub spory kompetencyjne dotyczące zakresu i zadań komórek organizacyjnych komendy rozstrzyga komendant miejski.

4.Do wspólnych zadań wszystkich komórek organizacyjnych komendy miejskiej, przy uwzględnieniu ich zakresów merytorycznych, należy w szczególności:

1)   planowanie i realizacja budżetu komendy miejskiej;

2)   podejmowanie działań związanych z wdrażaniem postępu w dziedzinie ochrony przeciwpożarowej i ratownictwa;

3)   sporządzanie programu działania oraz planu pracy komendy miejskiej, analiz, prognoz, ocen, informacji i sprawozdań z zakresu realizowanych zadań;

4)    współdziałanie z ogniwami Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej, stowarzyszeniami, związkami zawodowymi działającymi w komendzie miejskiej oraz innymi organami i jednostkami organizacyjnymi;

5)    współdziałanie z komórkami organizacyjnymi Urzędu Miasta Rzeszów i Starostwa oraz
z innymi służbami, inspekcjami i strażami, a także z podmiotami ksr-g;

6)    współdziałanie z organami jednostek samorządu terytorialnego;

7)    załatwianie skarg i wniosków oraz odwołań wnoszonych przez obywateli, instytucje
i organy władzy;

8)    realizowanie zaleceń pokontrolnych;

9)    realizowanie zadań z zakresu spraw obronnych i przestrzegania zasad ochrony tajemnicy prawem chronionej;

10)  realizowanie zadań w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy;

11)  opracowywanie materiałów do udostępniania jako informacja publiczna;

12)  wykonywanie zadań wynikających z aktów normatywnych oraz prowadzenie podręcznych rejestrów tematycznych aktów prawnych z obowiązującego zakresu działania komórki organizacyjnej;

13)  przestrzeganie instrukcji kancelaryjnej (ustalonych procedur obiegu dokumentów)
i realizowanie prac archiwalnych w zakresie przekazywania wytworzonych akt archiwalnych i dokumentów do archiwum oraz ich brakowania;

14)  realizowanie zadań związanych z pełnieniem przez komendanta miejskiego funkcji
w miejskim i powiatowym zespole reagowania kryzysowego;

15)  współudział w organizacji i realizacji szkoleń oraz doskonalenia zawodowego;

16)  realizacja przedsięwzięć dotyczących organizacji ksr-g na obszarze powiatu i miasta.

 
§9. Do zadań Wydziału Operacyjnego należy w szczególności:

1)   w zakresie spraw operacyjnych:

a)   analizowanie stanu zabezpieczenia operacyjnego na obszarze powiatu (miasta) oraz przygotowywanie komendy miejskiej do organizacji działań ratowniczych, w tym
w czasie nadzwyczajnych zagrożeń, katastrof lub klęsk żywiołowych, a także nadzór nad prawidłowością prowadzenia akcji ratowniczych,

opracowywanie planów ratowniczych i ich bieżąca aktualizacja,

c)   przyjmowanie zgłoszeń o wystąpieniu zdarzeń niebezpiecznych i dysponowanie niezbędnych sił i środków do ich likwidacji, ewentualnie przekierowywanie zgłoszeń do właściwych służb,

koordynacja działań ratowniczych lub kierowanie siłami i środkami zaangażowanymi
w działania ratownicze na obszarze powiatu(miasta),

e)   przygotowywanie dokumentacji w sprawach dotyczących tworzenia, przekształcania lub likwidacji jednostek ochrony przeciwpożarowej i jednostek ratowniczo-gaśniczych,

f)    analizowanie stanu wyposażenia jednostek ratowniczo-gaśniczych i innych jednostek ksr-g oraz przedstawianie wniosków w tym zakresie,

zapewnienie funkcjonowania stanowiska kierowania, ustalanie potrzeb w zakresie jego wyposażenia w sprzęt i urządzenia umożliwiające dysponowanie oraz kierowanie siłami i środkami ksr-g na obszarze działania oraz umożliwiające współpracę z Wojewódzkim Stanowiskiem Koordynacji Ratownictwa,

sporządzanie analiz i wniosków z działań ratowniczych prowadzonych przez jednostki ksr-g, prowadzenie ewidencji zaistniałych zdarzeń oraz wydawanie niezbędnych zaświadczeń,

i)         przygotowywanie projektów umów zawieranych z jednostkami ochrony przeciwpożarowej, innymi służbami, inspekcjami, strażami, instytucjami oraz podmiotami, które dobrowolnie zgodziły się współpracować w akcjach ratowniczych,

j)         nadzorowanie gotowości operacyjnej jrg oraz innych podmiotów ksr-g, analizowanie gotowości operacyjno-technicznej na podstawie raportów dobowych oraz prowadzonych kontroli, a także przedstawianie wniosków w tym zakresie,

przeprowadzanie inspekcji gotowości operacyjnej jrg oraz OSP na obszarze powiatu (miasta) pod względem przygotowania do działań ratowniczych,

l)         przygotowywanie do działań w ramach odwodów operacyjnych, współdziałanie
w zakresie operacyjnego zabezpieczenia powiatów sąsiednich,

koordynowanie prac w zakresie funkcjonowania ksr-g,

prowadzenie ewidencji jednostek wchodzących w skład ksr-g na obszarze działania,

bieżące informowanie rzecznika prasowego komendanta miejskiego o szczególnych zdarzeniach, odnotowywanych w powiecie (mieście) i postępie akcji ratowniczych;

2)    w zakresie spraw informatyki:

a)        analizowanie i planowanie potrzeb sprzętowych oraz wdrażanie i nadzorowanie sieci informatycznej funkcjonującej w komórkach organizacyjnych komendy miejskiej,

zapewnienie niezawodnego działania sieci informatycznej funkcjonującej
w komórkach organizacyjnych komendy miejskiej,

c)        nadzór oraz analizowanie i wdrażanie komputerowych systemów wspomagania dysponowania i koordynowania działaniami ratowniczymi, a także innych systemów przewidzianych do bieżącej analizy gotowości operacyjnej podmiotów ksr-g oraz wykorzystywanych w działalności komendy miejskiej,

 współdziałanie z właściwymi organami, instytucjami i innymi jednostkami
w zakresie rozwoju technik informatycznych,

e)        planowanie i wdrażanie w jednostkach ksr-g nowoczesnych technik informatycznych,

f)        sporządzanie informacji i analiz z zakresu informatyki,

wdrażanie zunifikowanych systemów teleinformatycznych,

systematyczne archiwizowanie danych elektronicznych przechowywanych
w urządzeniach otoczenia sieciowego sieci informatycznej komendy miejskiej,

i)         realizacja zadań administratora sieci i środowisk programowych,

j)         administrowanie i nadzór nad elektronicznym przetwarzaniem informacji niejawnych,

utrzymywanie w sprawności istniejących w komendzie miejskiej systemów teleinformatycznych,

l)         nadzór nad stroną internetową komendy miejskiej, kontami pocztowymi i pocztą elektroniczną;

3)   w zakresie spraw łączności:

a)        planowanie systemów łączności dyspozytorskiej, dowodzenia i współdziałania,
a także systemów alarmowania na obszarze działania komendy miejskiej oraz obsługa urządzeń monitoringu pożarowego i alarmowania,

nadzór oraz analizowanie potrzeb technicznych i sprzętowych oraz wdrażanie systemów łączności dla potrzeb komendy miejskiej, a także do bieżącej analizy gotowości operacyjnej podmiotów ksr-g oraz ich alarmowania i dysponowania w obszary chronione,

c)        zapewnienie ciągłego funkcjonowania instalacji telefonicznej i łączności bezprzewodowej funkcjonującej w komórkach organizacyjnych komendy miejskiej,

współdziałanie z właściwymi organami, instytucjami i innymi jednostkami
w zakresie rozwoju technik łączności na potrzeby rozwoju ratownictwa i innych zadań
z zakresu ochrony ludności,

e)        analizowanie stanu zabezpieczenia w środki łączności jednostek organizacyjnych straży pożarnych na obszarze działania komendy miejskiej,

f)        koordynowanie prac z zakresu organizacji, funkcjonowania i nadzoru łączności jednostek krs-g na obszarze działania komendy miejskiej,

planowanie i wdrażanie w jednostkach ksr-g na obszarze działania komendy miejskiej nowoczesnych technik łączności,

sporządzanie informacji i analiz z zakresu organizacji łączności;

4)   w zakresie spraw obronnych:

a)        prowadzenie spraw w zakresie organizowania, koordynowania i nadzorowania nad przygotowaniami obronnymi w komendzie miejskiej,

koordynowanie realizacji zadań obronnych;

5)   w zakresie spraw bezpieczeństwa i higieny pracy:

a)        prowadzenie kontroli warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,

sporządzanie i przedstawianie komendantowi miejskiemu, co najmniej raz w roku, okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy zawierających propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia pracowników oraz poprawę warunków pracy,

c)        prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby, a także przechowywanie wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy,

przedstawianie komendantowi miejskiemu wniosków dotyczących zachowania wymagań ergonomii na stanowiskach pracy oraz wyników z badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy,

e)        ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz opracowywanie wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków oraz zachorowań na choroby zawodowe, a także kontrola realizacji tych wniosków,

f)        współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi lub osobami, w szczególności
w zakresie organizowania i zapewnienia odpowiedniego poziomu szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zapewnienia właściwej adaptacji zawodowej nowo zatrudnionych pracowników,

uczestniczenie w pracach, powołanej przez komendanta miejskiego, komisji bezpieczeństwa i higieny pracy oraz w innych zakładowych komisjach zajmujących się problematyką bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym zapobieganiem chorobom zawodowym i wypadkom przy pracy;

5) w zakresie ochrony informacji niejawnych - realizacja zadań dla tzw. „pionu ochrony”, określonych w ustawie z dnia 22 stycznia 1999r. o ochronie informacji niejawnych
(t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 196, poz. 1631), a w szczególności:

a)        pełnienie funkcji Pełnomocnika do spraw Ochrony Informacji Niejawnych, zwanego „Pełnomocnikiem Ochrony Informacji Niejawnych”,

prowadzenie kancelarii tajnej,

c)        zapewnienie wymaganej ochrony informacji niejawnych wytwarzanych, przetwarzanych, przechowywanych i przesyłanych oraz systemów i sieci teleinformatycznych,

kontrolowanie stanu ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów
w tym zakresie,

e)        opracowywanie i nadzorowanie realizacji planów w zakresie ochrony informacji niejawnych,

f)        planowanie i prowadzenie szkoleń pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych.

 

§10. Do zadań Wydziału Kontrolno-Rozpoznawczego należy w szczególności:

1)             rozpoznawanie zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń poprzez przeprowadzanie czynności kontrolno-rozpoznawczych;

2)             współpraca z organami Policji, Prokuratury, Nadzoru Budowlanego, Inspekcji Pracy oraz organami administracji i innymi instytucjami w zakresie poprawy stanu zabezpieczenia przeciwpożarowego oraz likwidacji innych miejscowych zagrożeń;

3)             inicjowanie i koordynowanie działań zmierzających do poprawy stanu ochrony przeciwpożarowej na terenie powiatu (miasta);

4)             opracowywanie i aktualizacja katalogu i mapy zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń;

5)             opracowywanie projektów decyzji i postanowień w zakresie poprawy stanu zabezpieczenia przeciwpożarowego oraz likwidacji innych miejscowych zagrożeń;

6)             analizowanie przyczyn pożarów zaistniałych na terenie powiatu (miasta), w tym nieprawidłowości, które przyczyniły się do ich powstania oraz rozprzestrzeniania się;

7)             opracowywanie opinii dotyczących bezpieczeństwa pożarowego budynków, innych obiektów budowlanych i terenów oraz imprez masowych;

8)             organizowanie i prowadzenie działalności informacyjnej w zakresie upowszechniania
i przestrzegania przepisów przeciwpożarowych;

9)             rozpoznawanie możliwości i warunków prowadzenia działań ratowniczych przez jednostki ochrony przeciwpożarowej;

10)         przygotowywanie projektu stanowiska komendanta miejskiego w sprawie przekazywania do użytku obiektów budowlanych;

11)         przeprowadzanie analiz i ocen stanu bezpieczeństwa w zakresie ochrony przeciwpożarowej w odniesieniu do poszczególnych rodzajów budynków, innych obiektów budowlanych oraz terenów;

12)         wykonywanie zadań w stosunku do zakładów o zwiększonym i dużym ryzyku
w zakresie zapobiegania poważnym awariom przemysłowym w oparciu o ustawę prawo ochrony środowiska;

13)         wdrażanie w działalności kontrolno-rozpoznawczej nowych wymagań zawartych
w znowelizowanych przepisach techniczno-budowlanych, o ochronie przeciwpożarowej oraz Polskich Normach dotyczących bezpieczeństwa pożarowego;

14)         nadzorowanie przestrzegania przepisów przeciwpożarowych na terenie działania komendy miejskiej;

15)         opracowywanie zestawień obejmujących wyniki kontroli przestrzegania przepisów przeciwpożarowych oraz kontroli działań zapobiegających poważnym awariom przemysłowym;

16)         nadzór nad organizacją oraz uzgadnianie sposobów połączenia systemu monitoringu pożarowego z komendą miejską.

 

§11. Do zadań Wydziału Organizacyjno-Kadrowego należy w szczególności:

1) w zakresie spraw organizacyjnych i archiwizacji:

a)        realizowanie zadań z zakresu planowania pracy komendy miejskiej,

organizowanie odpraw służbowych, narad i konferencji z udziałem komendanta miejskiego,

c)        opracowywanie i ewidencjonowanie zarządzeń, decyzji, rozkazów, instrukcji
i wytycznych komendanta miejskiego,

prowadzenie archiwum komendy miejskiej i spraw związanych z archiwizacją dokumentów, tj. przyjmowania dokumentów do archiwum, udostępniania dokumentów
i brakowania dokumentów,

e)        prowadzenie spraw obiegu dokumentów i instrukcji kancelaryjnej w komendzie miejskiej,

f)        organizowanie współpracy z terenowymi organami administracji publicznej, innymi instytucjami i jednostkami ochrony przeciwpożarowej,

organizowanie i prowadzenie działalności informacyjno-promocyjnej komendy miejskiej przez rzecznika prasowego,

przygotowywanie zbiorczych analiz oraz wniosków z zakresu działania komendy miejskiej,

i)         opracowywanie propozycji zmian struktur wewnątrz organizacyjnych komendy miejskiej oraz analizowanie stanu przyznanych etatów,

j)         organizowanie systemu i koordynacji kontroli wewnętrznej komórek organizacyjnych komendy miejskiej, w tym jednostek ratowniczo-gaśniczych,

realizowanie zadań z zakresu skarg i wniosków, prowadzenie ewidencji skarg
i wniosków dla komendy miejskiej,

l)         prowadzenie sekretariatu komendanta miejskiego;

2)   w zakresie spraw kadrowych:

a)        realizowanie założeń polityki kadrowo-płacowej komendanta miejskiego,

przygotowywanie zakresów czynności dla kierujących komórkami organizacyjnymi
w komendzie miejskiej, w tym dowódców jednostek ratowniczo-gaśniczych,

c)        opracowywanie regulaminów, wytycznych i procedur dotyczących służby i pracy
w komendzie miejskiej,

ewidencjonowanie pieczęci i stempli w komendzie miejskiej,

e)        prowadzenie spraw osobowych strażaków i pracowników cywilnych oraz emerytów
i rencistów komendy miejskiej,

f)        sporządzanie i kompletowanie dokumentacji emerytalno-rentowej strażaków
i pracowników cywilnych komendy miejskiej,

realizowanie zadań z zakresu profilaktyki zdrowotnej strażaków i pracowników cywilnych komendy miejskiej,

analizowanie stanu i poziomu kwalifikacji strażaków i pracowników cywilnych oraz realizowanie zadań z zakresu wyszkolenia kwalifikacyjnego.

 

§12. Do zadań Wydziału Kwatermistrzowsko-Technicznego należy w szczególności:

1)       w zakresie spraw kwatermistrzowskich:

a)        administrowanie oraz zapewnienie właściwego stanu technicznego użytkowanych obiektów, pomieszczeń i lokali mieszkalnych pozostających w dyspozycji komendy miejskiej, a także planowanie i realizacja inwestycji i remontów w tym zakresie,

opracowywanie planu potrzeb w zakresie wydatków rzeczowych, w tym także wyposażenia strażaków w odzież ochronną, specjalną i wyposażenie osobiste,

c)        prowadzenie obsługi mieszkaniowej, mundurowej i socjalnej strażaków, pracowników cywilnych i emerytów komendy miejskiej,

dokonywanie zakupów i dostaw sprzętu, paliwa, materiałów, urządzeń i usług niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania komendy miejskiej ze szczególnym uwzględnieniem procedur wynikających z ustawy prawo zamówień publicznych,

e)        zabezpieczenie logistyczne działań ratowniczych, ćwiczeń i szkoleń prowadzonych przez podmioty ksr-g na terenie powiatu (miasta) oraz ich przygotowanie do działań
w ramach odwodów operacyjnych,

f)        prowadzenie spraw z zakresu gospodarki magazynowej komendy miejskiej,

prowadzenie ewidencji ilościowo-wartościowej majątku,
likwidowanie zbędnych rzeczowych składników majątku,

i)         sporządzanie planów zakupów i robót budowlano-instalacyjnych oraz ich realizacja
ze środków finansowych pozostających w dyspozycji komendy miejskiej,

j)         prowadzenie postępowań wyjaśniających związanych ze szkodami w mieniu komendy miejskiej, zawinionych przez kierowników jej komórek organizacyjnych,
a także nadzór nad procedurami postępowań odszkodowawczych prowadzonych przez dowódców jrg i kierowników innych komórek organizacyjnych komendy miejskiej,

systematyczne analizowanie potrzeb w zakresie sprzętu pożarniczego
i ratowniczego, środków gaśniczych i neutralizatorów oraz ustalanie z Wydziałem Operacyjnym priorytetów w tym zakresie,

l)         realizowanie prac dotyczących projektów związanych z pozyskiwaniem środków
z funduszy strukturalnych i celowych Unii Europejskiej oraz z innych źródeł;

2)   w zakresie spraw technicznych:

a)        inicjowanie i podejmowanie działań na rzecz utrzymania gotowości operacyjno-technicznej samochodów i sprzętu silnikowego,

prowadzenie spraw dotyczących ewidencji, rejestracji i przeglądów technicznych pojazdów, przyczep i sprzętu silnikowego, w tym agregatów prądotwórczych,

c)        obsługa transportowa komórek organizacyjnych komendy miejskiej,

prowadzenie gospodarki częściami zamiennymi, olejami, smarami i innymi materiałami eksploatacyjnymi,

e)        nadzorowanie i analizowanie prawidłowości prowadzenia przez komórki organizacyjne komendy miejskiej dokumentacji związanej z samochodami i sprzętem silnikowym,
a w szczególności rozliczania zużycia paliw, olejów, smarów i innych materiałów eksploatacyjnych,

f)        organizowanie przeglądów, napraw i konserwacji samochodów, sprzętu silnikowego, ratowniczego oraz innych urządzeń i instalacji technicznych,

wypracowywanie wymogów parametrów technicznych dla nowo zakupywanych samochodów i sprzętu silnikowego.

 

§13. Do zadań Sekcji Finansów należy w szczególności:

1)             sprawowanie nadzoru w imieniu komendanta miejskiego nad gospodarką finansową;

2)             prowadzenie rachunkowości komendy miejskiej;

3)             prowadzenie gospodarki finansowej zgodnie z obowiązującymi zasadami, polegającej zwłaszcza na:

a)        wykonywaniu dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu, gospodarki środkami pozabudżetowymi i innymi będącymi w dyspozycji komendy miejskiej,

b)        zapewnieniu pod względem finansowym prawidłowości umów zawieranych przez komendę miejską,

c)        przestrzeganiu zasad rozliczeń pieniężnych i ochrony wartości pieniężnych,

zapewnieniu terminowego ściągania należności;

4)             analizowanie wykorzystania środków przydzielonych z budżetu, środków pozabudżetowych i innych będących w dyspozycji komendy miejskiej;

5)             prowadzenie wewnętrznej kontroli finansowej (kontroli w zakresie legalności dokumentów oraz operacji gospodarczych);

6)             nadzór nad prawidłowością przebiegu i rozliczaniem inwentaryzacji majątku komendy miejskiej;

7)             prowadzenie kasy dla środków budżetowych i pozabudżetowych.

 

§14. Zadania pomocy prawnej wynikające z ustawy z dnia 6 lipca 1982r. o radcach prawnych (t.j. Dz.U. z 2002 r. Nr 123, poz.1059 z późn. zm.) – tj. świadczenie pomocy prawnej komendzie miejskiej, a w szczególności udzielanie porad prawnych, sporządzanie opinii prawnych oraz występowanie przed sądami i urzędami - będą realizowane w drodze umowy cywilno-prawnej.

 

§15. Do zakresu działania Jednostek Ratowniczo-Gaśniczych należy w szczególności:

1)   w zakresie spraw ratowniczych:

a)        organizowanie i prowadzenie akcji ratowniczych w czasie walki
z pożarami oraz likwidacji miejscowych zagrożeń,

dokumentowanie toku pełnienia służby ze szczególnym uwzględnieniem sporządzania informacji z prowadzonych działań ratowniczych,

c)        wykonywanie pomocniczych czynności w czasie klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń, gdy działaniami kierują inne służby,

wykonywanie podstawowych czynności ratowniczych w obszarze chronionym oraz
w ramach odwodów operacyjnych,

e)        wykonywanie specjalistycznych czynności ratowniczych w obszarze chronionym oraz
w ramach odwodów operacyjnych realizowanych przez JRG Nr 1 w Rzeszowie
z zakresu ratownictwa wysokościowego i JRG Nr 2 w Rzeszowie z zakresu ratownictwa chemicznego,

f)        przygotowywanie własnych sił i środków do wypełniania zadań ratowniczych
na przydzielonym obszarze chronionym,

współdziałanie z innymi służbami ratowniczymi na przydzielonym obszarze chronionym w zakresie doskonalenia likwidacji zdarzeń,

rozpoznawanie zagrożeń pożarowych i innych, poznawanie własnego terenu działania,
w tym organizacja i udział w ćwiczeniach na obiektach,

i)         udział w aktualizacji:

-         stanu gotowości operacyjnej,

-         procedur ratowniczych,

-         dokumentacji operacyjnej,

j)         udział w przygotowywaniu analiz z działań ratowniczych;

2)   w zakresie spraw szkoleniowych:

a)        planowanie i organizowanie szkoleń na potrzeby komendy miejskiej i ksr-g
na obszarze powiatu (miasta),

organizowanie szkolenia i doskonalenia specjalistycznego (w tym także medycznego) członków ochotniczych straży pożarnych w zakresie ratownictwa,

c)        inicjowanie przedsięwzięć w zakresie kultury fizycznej i sportu z udziałem podmiotów ksr-g na obszarze powiatu (miasta),

organizowanie obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego wymaganych stosownymi przepisami, prowadzenie okresowej oceny sprawności fizycznej strażaków oraz prowadzenie spraw z zakresu szkolenia i doskonalenia zawodowego strażaków
i pracowników cywilnych komendy miejskiej.

 
Rozdział 5
Wzory pieczęci i stempli

 
§16. Komenda miejska używa:

1)             urzędowej pieczęci okrągłej o średnicy 36 mm zawierającej pośrodku wizerunek orła ustalony dla godła, a w otoku napis: „Komendant Miejski Państwowej Straży Pożarnej
w Rzeszowie”;

2)             urzędowej pieczęci okrągłej o średnicy 36 mm zawierającej pośrodku wizerunek orła ustalony dla godła, a w otoku napis: „Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej
w Rzeszowie”;

3)             urzędowej pieczęci okrągłej o średnicy 20 mm zawierającej pośrodku wizerunek orła ustalony dla godła, a w otoku napis: „Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej
w Rzeszowie”;

4)             stempla nagłówkowego o treści:

/Godło/
KOMENDA MIEJSKA
PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ
 w Rzeszowie, woj. podkarpackie;

5)             innych stempli służbowych i pomocniczych.

 
Rozdział 6
Postanowienia końcowe

 

§17.1. Schemat struktury organizacyjnej komendy miejskiej określa rysunek nr 1.

Liczbę i rodzaj stanowisk docelowych w komórkach organizacyjnych komendy miejskiej określa tabela nr 1.




Rejestr zmian

Modyfikował/a: Admin
Data: 2010-07-12 13:37:39

Straż Pożarna Rzeszów
ul. Mochnackiego 4
35-016 Rzeszów
tel. (0-17) 8624 - 276
email: kmrzeszow@podkarpacie.straz.pl
© ZETO-RZESZÓW Sp. z o.o., www.zetorzeszow.pl