Nowe zasady dotyczące cookies W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.[zamknij]
Biuletyn Informacji Publicznej Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej w Rzeszowie
  
26-04-2024, Piątek, 15:28
Jesteś tutaj ::
Strona główna Drukuj treść Poleć znajomemu Pomoc

Treść na poniższej stronie jest archiwalna, proszę kierować się na stroną główną Biuletynu Informacji Publicznej
Zadania

§9. Do zadań Wydziału Operacyjnego należy w szczególności:

1)   w zakresie spraw operacyjnych:

a)        analizowanie stanu zabezpieczenia operacyjnego na obszarze powiatu (miasta) oraz przygotowywanie komendy miejskiej do organizacji działań ratowniczych, w tym
w czasie nadzwyczajnych zagrożeń, katastrof lub klęsk żywiołowych, a także nadzór nad prawidłowością prowadzenia akcji ratowniczych,

b)       opracowywanie planów ratowniczych i ich bieżąca aktualizacja,

c)        przyjmowanie zgłoszeń o wystąpieniu zdarzeń niebezpiecznych i dysponowanie niezbędnych sił i środków do ich likwidacji, ewentualnie przekierowywanie zgłoszeń do właściwych służb,

d)       koordynacja działań ratowniczych lub kierowanie siłami i środkami zaangażowanymi
w działania ratownicze na obszarze powiatu (miasta),

e)        przygotowywanie dokumentacji w sprawach dotyczących tworzenia, przekształcania lub likwidacji jednostek ochrony przeciwpożarowej i jednostek ratowniczo-gaśniczych,

f)        analizowanie stanu wyposażenia jednostek ratowniczo-gaśniczych i innych jednostek ksr-g oraz przedstawianie wniosków w tym zakresie,

g)       zapewnienie funkcjonowania stanowiska kierowania, ustalanie potrzeb w zakresie jego wyposażenia w sprzęt i urządzenia umożliwiające dysponowanie oraz kierowanie siłami i środkami ksr-g na obszarze działania oraz umożliwiające współpracę z Wojewódzkim Stanowiskiem Koordynacji Ratownictwa,

h)       sporządzanie analiz i wniosków z działań ratowniczych prowadzonych przez jednostki ksr-g, prowadzenie ewidencji zaistniałych zdarzeń oraz wydawanie niezbędnych zaświadczeń,

i)         przygotowywanie projektów umów zawieranych z jednostkami ochrony przeciwpożarowej, innymi służbami, inspekcjami, strażami, instytucjami oraz podmiotami, które dobrowolnie zgodziły się współpracować w akcjach ratowniczych,

j)         nadzorowanie gotowości operacyjnej jrg oraz innych podmiotów ksr-g, analizowanie gotowości operacyjno-technicznej na podstawie raportów dobowych oraz prowadzonych kontroli, a także przedstawianie wniosków w tym zakresie,

k)       przeprowadzanie inspekcji gotowości operacyjnej jrg oraz OSP na obszarze powiatu (miasta) pod względem przygotowania do działań ratowniczych,

l)         przygotowywanie do działań w ramach odwodów operacyjnych, współdziałanie
w zakresie operacyjnego zabezpieczenia powiatów sąsiednich,

m)     koordynowanie prac w zakresie funkcjonowania ksr-g,

n)       prowadzenie ewidencji jednostek wchodzących w skład ksr-g na obszarze działania,

o)       bieżące informowanie rzecznika prasowego komendanta miejskiego o szczególnych zdarzeniach, odnotowywanych w powiecie (mieście) i postępie akcji ratowniczych;

2)    w zakresie spraw informatyki:

a)        analizowanie i planowanie potrzeb sprzętowych oraz wdrażanie i nadzorowanie sieci informatycznej funkcjonującej w komórkach organizacyjnych komendy miejskiej,

b)       zapewnienie niezawodnego działania sieci informatycznej funkcjonującej
w komórkach organizacyjnych komendy miejskiej,

c)        nadzór oraz analizowanie i wdrażanie komputerowych systemów wspomagania dysponowania i koordynowania działaniami ratowniczymi, a także innych systemów przewidzianych do bieżącej analizy gotowości operacyjnej podmiotów ksr-g oraz wykorzystywanych w działalności komendy miejskiej,

d)        współdziałanie z właściwymi organami, instytucjami i innymi jednostkami
w zakresie rozwoju technik informatycznych,

e)        planowanie i wdrażanie w jednostkach ksr-g nowoczesnych technik informatycznych,

f)        sporządzanie informacji i analiz z zakresu informatyki,

g)       wdrażanie zunifikowanych systemów teleinformatycznych,

h)       systematyczne archiwizowanie danych elektronicznych przechowywanych
w urządzeniach otoczenia sieciowego sieci informatycznej komendy miejskiej,

i)         realizacja zadań administratora sieci i środowisk programowych,

j)         administrowanie i nadzór nad elektronicznym przetwarzaniem informacji niejawnych,

k)       utrzymywanie w sprawności istniejących w komendzie miejskiej systemów teleinformatycznych,

l)         nadzór nad stroną internetową komendy miejskiej, kontami pocztowymi i pocztą elektroniczną;

3)   w zakresie spraw łączności:

a)        planowanie systemów łączności dyspozytorskiej, dowodzenia i współdziałania,
a także systemów alarmowania na obszarze działania komendy miejskiej oraz obsługa urządzeń monitoringu pożarowego i alarmowania,

b)       nadzór oraz analizowanie potrzeb technicznych i sprzętowych oraz wdrażanie systemów łączności dla potrzeb komendy miejskiej, a także do bieżącej analizy gotowości operacyjnej podmiotów ksr-g oraz ich alarmowania i dysponowania w obszary chronione,

c)        zapewnienie ciągłego funkcjonowania instalacji telefonicznej i łączności bezprzewodowej funkcjonującej w komórkach organizacyjnych komendy miejskiej,

d)       współdziałanie z właściwymi organami, instytucjami i innymi jednostkami
w zakresie rozwoju technik łączności na potrzeby rozwoju ratownictwa i innych zadań
z zakresu ochrony ludności,

e)        analizowanie stanu zabezpieczenia w środki łączności jednostek organizacyjnych straży pożarnych na obszarze działania komendy miejskiej,

f)        koordynowanie prac z zakresu organizacji, funkcjonowania i nadzoru łączności jednostek krs-g na obszarze działania komendy miejskiej,

g)       planowanie i wdrażanie w jednostkach ksr-g na obszarze działania komendy miejskiej nowoczesnych technik łączności,

h)       sporządzanie informacji i analiz z zakresu organizacji łączności;

4)   w zakresie spraw obronnych:

a)        prowadzenie spraw w zakresie organizowania, koordynowania i nadzorowania nad przygotowaniami obronnymi w komendzie miejskiej,

b)       koordynowanie realizacji zadań obronnych;

5)   w zakresie spraw bezpieczeństwa i higieny pracy:

a)        prowadzenie kontroli warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,

b)       sporządzanie i przedstawianie komendantowi miejskiemu, co najmniej raz w roku, okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy zawierających propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia pracowników oraz poprawę warunków pracy,

c)        prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby, a także przechowywanie wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy,

d)       przedstawianie komendantowi miejskiemu wniosków dotyczących zachowania wymagań ergonomii na stanowiskach pracy oraz wyników z badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy,

e)        ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz opracowywanie wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków oraz zachorowań na choroby zawodowe, a także kontrola realizacji tych wniosków,

f)        współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi lub osobami, w szczególności
w zakresie organizowania i zapewnienia odpowiedniego poziomu szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zapewnienia właściwej adaptacji zawodowej nowo zatrudnionych pracowników,

g)       uczestniczenie w pracach, powołanej przez komendanta miejskiego, komisji bezpieczeństwa i higieny pracy oraz w innych zakładowych komisjach zajmujących się problematyką bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym zapobieganiem chorobom zawodowym i wypadkom przy pracy;

5)  w zakresie ochrony informacji niejawnych - realizacja zadań dla tzw. „pionu ochrony”, określonych w ustawie z dnia 22 stycznia 1999r. o ochronie informacji niejawnych
(t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 196, poz. 1631), a w szczególności:

a)        pełnienie funkcji Pełnomocnika do spraw Ochrony Informacji Niejawnych, zwanego „Pełnomocnikiem Ochrony Informacji Niejawnych”,

b)       prowadzenie kancelarii tajnej,

c)        zapewnienie wymaganej ochrony informacji niejawnych wytwarzanych, przetwarzanych, przechowywanych i przesyłanych oraz systemów i sieci teleinformatycznych,

d)       kontrolowanie stanu ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów
w tym zakresie,

e)        opracowywanie i nadzorowanie realizacji planów w zakresie ochrony informacji niejawnych,

f)        planowanie i prowadzenie szkoleń pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych.

 

§10. Do zadań Wydziału Kontrolno-Rozpoznawczego należy w szczególności:

1)             rozpoznawanie zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń poprzez przeprowadzanie czynności kontrolno-rozpoznawczych;

2)             współpraca z organami Policji, Prokuratury, Nadzoru Budowlanego, Inspekcji Pracy oraz organami administracji i innymi instytucjami w zakresie poprawy stanu zabezpieczenia przeciwpożarowego oraz likwidacji innych miejscowych zagrożeń;

3)             inicjowanie i koordynowanie działań zmierzających do poprawy stanu ochrony przeciwpożarowej na terenie powiatu (miasta);

4)             opracowywanie i aktualizacja katalogu i mapy zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń;

5)             opracowywanie projektów decyzji i postanowień w zakresie poprawy stanu zabezpieczenia przeciwpożarowego oraz likwidacji innych miejscowych zagrożeń;

6)             analizowanie przyczyn pożarów zaistniałych na terenie powiatu (miasta), w tym nieprawidłowości, które przyczyniły się do ich powstania oraz rozprzestrzeniania się;

7)             opracowywanie opinii dotyczących bezpieczeństwa pożarowego budynków, innych obiektów budowlanych i terenów oraz imprez masowych;

8)             organizowanie i prowadzenie działalności informacyjnej w zakresie upowszechniania
i przestrzegania przepisów przeciwpożarowych;

9)             rozpoznawanie możliwości i warunków prowadzenia działań ratowniczych przez jednostki ochrony przeciwpożarowej;

10)         przygotowywanie projektu stanowiska komendanta miejskiego w sprawie przekazywania do użytku obiektów budowlanych;

11)         przeprowadzanie analiz i ocen stanu bezpieczeństwa w zakresie ochrony przeciwpożarowej w odniesieniu do poszczególnych rodzajów budynków, innych obiektów budowlanych oraz terenów;

12)         wykonywanie zadań w stosunku do zakładów o zwiększonym i dużym ryzyku
w zakresie zapobiegania poważnym awariom przemysłowym w oparciu o ustawę prawo ochrony środowiska;

13)         wdrażanie w działalności kontrolno-rozpoznawczej nowych wymagań zawartych
w znowelizowanych przepisach techniczno-budowlanych, o ochronie przeciwpożarowej oraz Polskich Normach dotyczących bezpieczeństwa pożarowego;

14)         nadzorowanie przestrzegania przepisów przeciwpożarowych na terenie działania komendy miejskiej;

15)         opracowywanie zestawień obejmujących wyniki kontroli przestrzegania przepisów przeciwpożarowych oraz kontroli działań zapobiegających poważnym awariom przemysłowym;

16)         nadzór nad organizacją oraz uzgadnianie sposobów połączenia systemu monitoringu pożarowego z komendą miejską.

 

§11.  Do zadań Wydziału Organizacyjno-Kadrowego należy w szczególności:

1) w zakresie spraw organizacyjnych i archiwizacji:

a)        realizowanie zadań z zakresu planowania pracy komendy miejskiej,

b)       organizowanie odpraw służbowych, narad i konferencji z udziałem komendanta miejskiego,

c)        opracowywanie i ewidencjonowanie zarządzeń, decyzji, rozkazów, instrukcji
i wytycznych komendanta miejskiego,

d)       prowadzenie archiwum komendy miejskiej i spraw związanych z archiwizacją dokumentów, tj. przyjmowania dokumentów do archiwum, udostępniania dokumentów
i brakowania dokumentów,

e)        prowadzenie spraw obiegu dokumentów i instrukcji kancelaryjnej w komendzie miejskiej,

f)        organizowanie współpracy z terenowymi organami administracji publicznej, innymi instytucjami i jednostkami ochrony przeciwpożarowej,

g)       organizowanie i prowadzenie działalności informacyjno-promocyjnej komendy miejskiej przez rzecznika prasowego,

h)       przygotowywanie zbiorczych analiz oraz wniosków z zakresu działania komendy miejskiej,

i)         opracowywanie propozycji zmian struktur wewnątrz organizacyjnych komendy miejskiej oraz analizowanie stanu przyznanych etatów,

j)         organizowanie systemu i koordynacji kontroli wewnętrznej komórek organizacyjnych komendy miejskiej, w tym jednostek ratowniczo-gaśniczych,

k)       realizowanie zadań z zakresu skarg i wniosków, prowadzenie ewidencji skarg
i wniosków dla komendy miejskiej,

l)         prowadzenie sekretariatu komendanta miejskiego;

2)   w zakresie spraw kadrowych:

a)        realizowanie założeń polityki kadrowo-płacowej komendanta miejskiego,

b)       przygotowywanie zakresów czynności dla kierujących komórkami organizacyjnymi
w komendzie miejskiej, w tym dowódców jednostek ratowniczo-gaśniczych,

c)        opracowywanie regulaminów, wytycznych i procedur dotyczących służby i pracy
w komendzie miejskiej,

d)       ewidencjonowanie pieczęci i stempli w komendzie miejskiej,

e)        prowadzenie spraw osobowych strażaków i pracowników cywilnych oraz emerytów
i rencistów komendy miejskiej,

f)        sporządzanie i kompletowanie dokumentacji emerytalno-rentowej strażaków
i pracowników cywilnych komendy miejskiej,

g)       realizowanie zadań z zakresu profilaktyki zdrowotnej strażaków i pracowników cywilnych komendy miejskiej,

h)       analizowanie stanu i poziomu kwalifikacji strażaków i pracowników cywilnych oraz realizowanie zadań z zakresu wyszkolenia kwalifikacyjnego.

 

§12. Do zadań Wydziału Kwatermistrzowsko-Technicznego należy w szczególności:

1)       w zakresie spraw kwatermistrzowskich:

a)        administrowanie oraz zapewnienie właściwego stanu technicznego użytkowanych obiektów, pomieszczeń i lokali mieszkalnych pozostających w dyspozycji komendy miejskiej, a także planowanie i realizacja inwestycji i remontów w tym zakresie,

b)       opracowywanie planu potrzeb w zakresie wydatków rzeczowych, w tym także wyposażenia strażaków w odzież ochronną, specjalną i wyposażenie osobiste,

c)        prowadzenie obsługi mieszkaniowej, mundurowej i socjalnej strażaków, pracowników cywilnych i emerytów komendy miejskiej,

d)       dokonywanie zakupów i dostaw sprzętu, paliwa, materiałów, urządzeń i usług niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania komendy miejskiej ze szczególnym uwzględnieniem procedur wynikających z ustawy prawo zamówień publicznych,

e)        zabezpieczenie logistyczne działań ratowniczych, ćwiczeń i szkoleń prowadzonych przez podmioty ksr-g na terenie powiatu (miasta) oraz ich przygotowanie do działań
w ramach odwodów operacyjnych,

f)        prowadzenie spraw z zakresu gospodarki magazynowej komendy miejskiej,

g)       prowadzenie ewidencji ilościowo-wartościowej majątku,

h)       likwidowanie zbędnych rzeczowych składników majątku,

i)         sporządzanie planów zakupów i robót budowlano-instalacyjnych oraz ich realizacja
ze środków finansowych pozostających w dyspozycji komendy miejskiej,

j)         prowadzenie postępowań wyjaśniających związanych ze szkodami w mieniu komendy miejskiej, zawinionych przez kierowników jej komórek organizacyjnych,
a także nadzór nad procedurami postępowań odszkodowawczych prowadzonych przez dowódców jrg i kierowników innych komórek organizacyjnych komendy miejskiej,

k)       systematyczne analizowanie potrzeb w zakresie sprzętu pożarniczego
i ratowniczego, środków gaśniczych i neutralizatorów oraz ustalanie z Wydziałem Operacyjnym priorytetów w tym zakresie,

l)         realizowanie prac dotyczących projektów związanych z pozyskiwaniem środków
z funduszy strukturalnych i celowych Unii Europejskiej oraz z innych źródeł;

2)   w zakresie spraw technicznych:

a)        inicjowanie i podejmowanie działań na rzecz utrzymania gotowości operacyjno-technicznej samochodów i sprzętu silnikowego,

b)       prowadzenie spraw dotyczących ewidencji, rejestracji i przeglądów technicznych pojazdów, przyczep i sprzętu silnikowego, w tym agregatów prądotwórczych,

c)        obsługa transportowa komórek organizacyjnych komendy miejskiej,

d)       prowadzenie gospodarki częściami zamiennymi, olejami, smarami i innymi materiałami eksploatacyjnymi,

e)        nadzorowanie i analizowanie prawidłowości prowadzenia przez komórki organizacyjne komendy miejskiej dokumentacji związanej z samochodami i sprzętem silnikowym,
a w szczególności rozliczania zużycia paliw, olejów, smarów i innych materiałów eksploatacyjnych,

f)        organizowanie przeglądów, napraw i konserwacji samochodów, sprzętu silnikowego, ratowniczego oraz innych urządzeń i instalacji technicznych,

g)       wypracowywanie wymogów parametrów technicznych dla nowo zakupywanych samochodów i sprzętu silnikowego.

 

§13. Do zadań Sekcji Finansów należy w szczególności:

1)             sprawowanie nadzoru w imieniu komendanta miejskiego nad gospodarką finansową;

2)             prowadzenie rachunkowości komendy miejskiej;

3)             prowadzenie gospodarki finansowej zgodnie z obowiązującymi zasadami, polegającej zwłaszcza na:

a)        wykonywaniu dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu, gospodarki środkami pozabudżetowymi i innymi będącymi w dyspozycji komendy miejskiej,

b)        zapewnieniu pod względem finansowym prawidłowości umów zawieranych przez komendę miejską,

c)        przestrzeganiu zasad rozliczeń pieniężnych i ochrony wartości pieniężnych,

d)       zapewnieniu terminowego ściągania należności;

4)             analizowanie wykorzystania środków przydzielonych z budżetu, środków pozabudżetowych i innych będących w dyspozycji komendy miejskiej;

5)             prowadzenie wewnętrznej kontroli finansowej (kontroli w zakresie legalności dokumentów oraz operacji gospodarczych);

6)             nadzór nad prawidłowością przebiegu i rozliczaniem inwentaryzacji majątku komendy miejskiej;

7)             prowadzenie kasy dla środków budżetowych i pozabudżetowych.

 

§14. Zadania pomocy prawnej wynikające z ustawy z dnia 6 lipca 1982r. o radcach prawnych (t.j. Dz.U. z 2002 r. Nr 123, poz.1059 z późn. zm.) – tj. świadczenie pomocy prawnej komendzie miejskiej, a w szczególności udzielanie porad prawnych, sporządzanie opinii prawnych oraz występowanie przed sądami i urzędami - będą realizowane w drodze umowy cywilno-prawnej.

 

§15. Do zakresu działania Jednostek Ratowniczo-Gaśniczych należy w szczególności:

1)   w zakresie spraw ratowniczych:

a)        organizowanie i prowadzenie akcji ratowniczych w czasie walki
z pożarami oraz likwidacji miejscowych zagrożeń,

b)       dokumentowanie toku pełnienia służby ze szczególnym uwzględnieniem sporządzania informacji z prowadzonych działań ratowniczych,

c)        wykonywanie pomocniczych czynności w czasie klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń, gdy działaniami kierują inne służby,

d)       wykonywanie podstawowych czynności ratowniczych w obszarze chronionym oraz
w ramach odwodów operacyjnych,

e)        wykonywanie specjalistycznych czynności ratowniczych w obszarze chronionym oraz
w ramach odwodów operacyjnych realizowanych przez JRG Nr 1 w Rzeszowie
z zakresu ratownictwa wysokościowego i JRG Nr 2 w Rzeszowie z zakresu ratownictwa chemicznego,

f)        przygotowywanie własnych sił i środków do wypełniania zadań ratowniczych
na przydzielonym obszarze chronionym,

g)       współdziałanie z innymi służbami ratowniczymi na przydzielonym obszarze chronionym w zakresie doskonalenia likwidacji zdarzeń,

h)       rozpoznawanie zagrożeń pożarowych i innych, poznawanie własnego terenu działania,
w tym organizacja i udział w ćwiczeniach na obiektach,

i)         udział w aktualizacji:

-         stanu gotowości operacyjnej,

-         procedur ratowniczych,

-         dokumentacji operacyjnej,

j)         udział w przygotowywaniu analiz z działań ratowniczych;

2)   w zakresie spraw szkoleniowych:

a)        planowanie i organizowanie szkoleń na potrzeby komendy miejskiej i ksr-g
na obszarze powiatu (miasta),

b)       organizowanie szkolenia i doskonalenia specjalistycznego (w tym także medycznego) członków ochotniczych straży pożarnych w zakresie ratownictwa,

c)        inicjowanie przedsięwzięć w zakresie kultury fizycznej i sportu z udziałem podmiotów ksr-g na obszarze powiatu (miasta),

d)       organizowanie obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego wymaganych stosownymi przepisami, prowadzenie okresowej oceny sprawności fizycznej strażaków oraz prowadzenie spraw z zakresu szkolenia i doskonalenia zawodowego strażaków
i pracowników cywilnych komendy miejskiej.


Autor: Mariusz Pączka
Data: 2008-04-18 00:00:00
Udostępnił: Administrator
Data: 2008-04-18 09:01:10
Modyfikował(a): Administrator
Data: 2009-04-10 16:57:44

Rejestr zmian


Straż Pożarna Rzeszów
ul. Mochnackiego 4
35-016 Rzeszów
tel. (0-17) 8624 - 276
email: kmrzeszow@podkarpacie.straz.pl
© ZETO-RZESZÓW Sp. z o.o., www.zetorzeszow.pl